sobota, 10 sierpnia 2013

J jak Jeżycjada czyli książki z dzieciństwa czytane do teraz

Jedną z nielicznych rzeczy, które robie w życiu regularnie to czytanie książek. Przenoszą mnie w świat dla mnie idealny, czasem lepszy od tego  w którym żyje na co dzień:) Zaczytuje się różnymi książkami, niekoniecznie wielkich lotów czy z regałów top, ale to książki podobać mają się mi, a nie ja książkom;)


Jeżycjada to seria książek, którymi zaczytywałam się od najmłodszych lat.  Do tej pory, kiedy mam gorszy dzień biorę którąś cześć i przenoszę się do świata rodziny Borejko. Świata pełnego miłości, przyjaźni i wyższych wartości, gdzie nie liczy się pieniądz a więź międzyludzka.   Cykl powieści dla młodzieży, który stworzyła Małgorzata Musierowicz,  zaczarowuje mnie do tej pory po mimo, że nastolatką już dawno nie jestem.  
Obecnie Jeżycjada liczy sobie 19 części ( 20 jest już w przygotowaniu i osobiście nie mogę się jej doczekać). Akacja prawie zawsze osadzona jest w Poznaniu i w każdej części występuję ktoś z wspomnianej już przeze mnie rodziny Borejko, która jest podstawą całej serii.  Rodzino Borejko to Ignacy i Milena oraz ich cztery córki Gabrysia, Ida, Natalia i Patrycja. Z czasem rodzina Borejko oczywiście się rozrasta. Córki dorastają zakochują się wychodzą za mąż, rodzą dzieci. Tak naprawdę Małgorzata Musierowicz w swoich książkach przedstawia codzienność życia i sytuacje, które mogą spotkać każdego  okraszone dowcipem i genialnie napisanymi dialogami.
Jeżeli jest ktoś jeszcze,  kto nie zna Jeżycjady, polecam wszystkie jej części bardzo serdecznie. To między innymi te książki sprawiły, że zakochałam się w czytaniu i nie mogę bez tego żyć.

Poniżej tytuły wszystkich części. Nie trzeba zaczynać od początku, bo każda książka to tak naprawdę oddzielna historia.

1. 1977: Szósta klepka
2. 1979: Kłamczucha
3. 1981: Kwiat kalafiora
4. 1981: Ida sierpniowa
5. 1986: Opium w rosole
6. 1990: Brulion Bebe B.
7. 1992: Noelka
8. 1993: Pulpecja
9. 1993: Dziecko piątku
10. 1994: Nutria i Nerwus
11. 1996: Córka Robrojka
12. 1998: Imieniny
13. 1999: Tygrys i Róża
14. 2002: Kalamburka
15. 2004: Język Trolli
16. 2005: Żaba
17. 2006: Czarna polewka
18. 2008: Sprężyna
19. 2012: McDusia

2 komentarze:

  1. Uwielbiam całą serię i chciałabym kiedyś skompletować książki Małgorzaty Musierowicz na swojej półce :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Pati ja też marze o zebraniu całej kolekcji u siebie na regale:) Teraz czekam jak na szpilkach na "Wnuczkę do orzechów"
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń

Każdy komentarz jest dla mnie ważny